woensdag 11 maart 2009

Druk, druk, druk!

Het lente gewoel is in volle hevigheid losgebarsten en er staat van alles in bloei of op het punt om in jubelen uit te barsten zoals narcisjes, primula's en scilla's.
Ook in mijn siermoestuin knalt er van alles de grond uit .
De uien die ik eind vorig jaar plantte hebben allen een frisgroene hanenkam, en de knoflook trekt een lange neus tegen de lentezon.
Het was vandaag zulk heerlijk weer dat ik de boel de boel heb gelaten en lekker aan de slag ben gegaan in mijn siermoestuintje. Welke tuinliefhebber kan er met zulk heerlijk lente weer binnen blijven zitten? Ik niet.
De Zweedse rabarber die ik 2 jaar geleden zelf heb gezaaid, kwam met dikke rode feestneuzen uit de grond piepen. Ik heb er even mijn rabarber forceerpot overheen gezet zodat de rabarber eerder te oogsten is.
De beide laurierstruiken in de siermoestuin hebben de strenge vorst van min 15 C deze winter overleefd met slechts een heel klein beetje vorst schade. Wonderbaarlijk.
Ook goedgemutst de barre winter doorgekomen is de platte peterselie die ik vorig jaar had gezaaid.
Jeeves kwam zoals gewoonlijk mij een pootje helpen in de moestuin. Hij is vorig jaar augustus komen aanlopen en was een sterk vermagerd jong katertje van ongeveer 9 maanden. Dat hij zo vel over been was kon ik niet aanzien dus heb ik hem eten gegeven. Sindsdien is hij elke dag in en rond mijn tuin te vinden. Tijdens de barre wintermaanden sliep hij in de kas lekker knus in een mandje met warm dekentje en voor 's nacht een warme kruik. Jeeves kan helaas niet bij mij in huis wonen want dat vinden de andere katten niet goed. Dus als er iemand zit te snakken naar een bijzonder lieve jonge kater die heel graag bij je is (Jeeves is een ontzettende knuffelkater) mail mij dan even (zie blogger profile).
Vandaag, net als afgelopen maandag toen het zonnetje ook scheen, samen met Jeeves weer heel wat gewied in de siermoestuin en border.
Mijn aardbeienplantjes verplant naar een nieuw bed en om de schok van het verplanten wat te verzachten, heb ik de plantjes lekker onder de wol gestopt. Langs de randen heb ik vergeet-mij-nietjes geplant, die zich overal in de moestuin hebben uitgezaaid, de lieverds!
Ik heb nog wat winterprei gescored en nieuwe zomerprei geplant.
Ben ook weer druk aan het zaaien geslagen: radijs, ruccola, tuinbonen, zwarte mosterdkool, wilde bloemenmix, papavers, capucijners en
een pluksla mix. Daar ben ik dol op want je blijft plukken en knabbelen, maanden lang.
Tenslotte in mijn koude bak nog wat rode eikenbladsla geplant en gekrulde andijvie. En toen vond ik het welletjes en was het de hoogste tijd voor een kopje thee voor mij en een schoteltje kwark voor Jeeves. Dat hadden we wel verdiend na al dat harde werken.

copyright 2009 Y.E.W. Heuzen

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja hoor- gisteren waren we allemaal in de tuin aan het beesten....(jij ook zo'n spierpijn?;-))
Wat een actie en er is al zo veel te zien!
Zal zeker eens rondvragen voor Jeeves....:-)

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Tja Marl1, wat wil je? Het was gisteren een prachtige zonnige dag en na al die maanden van verplicht binnen zitten wil iedereen zijn/haar tuintje in.

Ik heb in het geheel geen spierpijn want dat trainen met puppy Tara geeft een goede workout voor mijn hele lijf: veel wandelen (benen), de 100 meter puppy sleuren (bovenarmen en schouders), de 100 meter door puppy gesleurd worden ( onderbenen en schouders), puppy die van links naar rechts flitst (goed voor hele bovenlijf) en het vele puppy heffen. Tara is inmiddels 7 kilo dus is het een aardige krachttraining. ;-) Ben nog nooit zo topfit voor heavy gardening geweest. ;-)

ArtMus zei

beste Jolanda Elisabeth,

Ik lees dat je heel veel werk hebt in je tuin.
Hoewel ik dol ben op tuinieren ben ik daar toch niet jaloers op .
Maar.....ik heb dan ook geen hulp in de tuin.
Mijn katjes komen niet verder dan de katteren en zodoende moet ik ALLES zelf doen * laat pruillipje hangen*
Dus ik hou het bij schoffelen , verplanten, en o jeeee.het ergste van alle voorjaarskarweien......
de houten tuinmeubels borstelen.

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hallo Eveline,

Ik heb het nu even druk met mijn moestuintje waar nu van alles gezaaid en geplant moet worden. Binnenkort valt er veel minder werk te doen behalve alles lekker opeten. ;-)

Tja, die hulpjes van mij zijn meer van de wal in de sloot soort. :-D

Anoniem zei

Helaas, gisteren was een lange (correctie: verschrikkelijk lange) werkdag voor mij. En als je rond 8.00 richting Nederland vertrekt, en pas rond 22.00 weer thuis bent, dan zit er niet veel tuintijd in.
Geluk beloven de voorspellingen alvast voor zaterdag veel goeds! (Tot 16° in de Kempen)

marja zei

wat leuk yolanda even een blik in je tuin te hebben mogen doen!!!
is echt genieten he om alles weer te zien uitkomen!!!

heel veel tuin plezier yolanda en ik kom vast nog eens terug!!!!

groetjes marja

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Wat een pech AnneTanne dat je juist op die dag zo lang moest werken. Hopelijk is het zaterdag echt zulk mooi weer met bijna zomerse temperaturen; perfect voor een heerlijke tuindag.

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Welkom Marja en leuk dat je genoten hebt van een stukje van mijn tuin. Je bent van harte welkom voor nog meer bezoekjes aan mijn blogtuin.

Anoniem zei

je krijgt er zo'n zin in ook lekker in de aarde te wroeten! Ik heb maar gelijk een zakje slamix zaden gekocht - wanneer kan ik dan sla oogsten - bij mij in de vensterbank dan? Wie regelt trouwens de taakverdeling met en tussen je helpers? :-)
Ik vind trouwens je avatar heel erg leuk en passend!

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hallo Gerti,

Zodra de slablaadjes 10 cm hoog zijn kan het oogsten beginnen. Enne, kan er ook niet het e.e.a. op je balkonnetje groeien? Zoals bv kerstomaatjes (zo makkelijk zelf te kweken in een potje) en een of meerdere hangpotten met aardbeien en zo? Ruccola is ook makkelijk te zaaien en laten we ook maar een paar potten met kruiden doen. ;-)

Ik heb vandaag 3 Goji bessenstruiken besteld (hoera!) maar die worden wat te groot voor in de vensterbank of op het balkon.

De taakverdeling regelen de dames en heren zelf, want je dacht toch niet dat ik daar ook maar iets over te zeggen heb? ;-)

Poesje Mimi, uit mijn eerste (tuin)boek, heeft heel wat in mijn leven te weeg gebracht. Het is door haar, de mooie tuin en puppy Puck dat ik binnen de kortste keren zelf leerde lezen want mijn ouders deden niet aan voorlezen dus tja ... En nu dus is ze mijn avatar. Toepasselijker kan niet, alhoewel, ze had een Rusje kunnen zijn. ;-)

Margo zei

Ik ben niet zo'n tuinmens, maar geniet wel van de voorjaarskleuren en het voorjaarsgroen. Ik zie in mijn verbeelding al een hondje tussen die crocussen zitten, om da dan mooie foto's te maken, met zo'n paarse achtergrond :)

Weegt Tar nu rond de 7 kilo? Dat is helemaal niet zoveel, Ik denk dat Fija het ook bijna haalt :?

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hoi Margo, wat een rijke verbeelding heb jij. Ik ook, want ik zie datzelfde hondje al woest in alle crocussen happen zodat er niets meer van over blijft. ;-)

Ik heb haar zojuist nog even gewogen en mevroi ligt 7,1 kilo in de schaal. Tara is erg actief hoewel ze goed kan eten. Natuurlijk hou ik haar in de gaten dat ze niet te dik wordt maar ook niet te mager. Op dit moment is ze een mooi slank en gespierd hondje en haar jasje is erg mooi aan het worden; lekker vol met mooie krullen.

Anoniem zei

na een dag ploeteren in de tuin is het wel even lekker bij komen in jou tuin whahahahahahahaha
wel goed een ander ook te zien worstelen ;)
leuke site weer .....zit niet zo erg veel achter de PC tegenswoordig ;) ja die tuin ook hé ...en kleindochter ..en Dassie en Lotje ...zucht ...
heerlijk toch ??
fijn weekend meis !

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hallo Lenie,

Worstelen? Niet echt, ik tuinier voor mijn plezier en af en toe een dagje hard werken in de frisse buitenlucht vind ik zeker geen straf. ;-) Als het mooi weer is vind je mij, zeker in de lente, ook niet vaak achter de pc.

Godelieve zei

Je bent zo te zien al met volle teugen van het werk in de tuin aan't genieten, en van de bloemen die weer kleur bekennen.