dinsdag 8 maart 2011

Lui lekker brood

Zo, daar ben ik dan weer aan de blog, na een lange periode van tijd en noodgedwongen afwezigheid; life happened!

Deze keer eens even een heerlijk receptje om zelf supersnel brood te bakken. Die broodmachines zijn reuze handig wanneer je op een makkelijke manier kakelvers brood wilt hebben, maar dat gat dat die giga schroef achterlaat is nu ook niet alles. En altijd maar diezelfde dikke beschuitbus vorm, dat heb ik nu ook wel gezien. Dus nu eens een manier om een gatloos maar supermakkelijk rond brood te bakken. Ben je er klaar voor?

1) voorverwarm je oven op 180 garden C
2) zet er een hoge ovenschaal met deksel in
3) verzamel de ingredienten
    - 450 meel
    - 1 theelepel zout
    - 1 theelepel suiker
    - 1 theelepel bakpoeder
    - 350 cc karnemelk of magere yoghurt of een mengsel van beide, zolang het maar zuur is
4) meng de ingredienten
5) vorm een plat rond brood, kneden niet nodig
6) haal de warme schaal met deksel uit de oven
7) bestuif de schaal met meel
8) mik het brood in de schaal
9) maak een kruis in het brood en doe de deksel op de schaal
10) zet het in de oven en bak het brood in 30 a 35 minuten bruin
En zie hier, in 40 tot 45 minuten heb je een kersvers zelfgebakken brood op tafel.

Op dat warme brood is frisse zelfgemaakte druivengelei, errug lekker. Die druivengelei maak je van druiven en op dezelfde manier als bijvoorbeeld aardbeienjam, tis alleen wat minder zoet. En zo'n jammetje of gelei, daar is de broodmachine nu wel handig voor. Als je de jam-maak optie hebt dan.

copyright 2011 Y.E.W. Heuzen

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi hoi,fijn dat je er weer bent en wat een heerlijk broodje heb je gebakken,doe maar er maar 2 met kaas,wat lekkere salade ertussen haha,ik wens je een fijne dag,lieve groet Joke.

GijsbertsenGarden zei

Eindelijk een nieuw blogje van Tuin Tirades! Afgelopen herfst en winter heb ik alle oude berichten doorgelezen, veel geleerd, veel genoten, mooie foto's bekeken en hartelijk gelachen om grappige ervaringen.
En nu dan eindelijk nieuw leesvoer ;-)
Hier geen broodbakmachine, dus ik bak eigenlijk altijd op deze manier brood, alleen dan met een mix wat wel 2x dient te rijzen. Kost veel tijd, soms teveel, dus ik ga dit brood van jou zeker een keer proberen!

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hallo Joke,

Ik ben ook blij dat ik weer tijd heb om te bloggen want de redenen, dat het bloggen er lang bij is ingeschoten, waren/zijn niet leuk.

Ha, grappenmaker, ik denk niet dat jij 2 van zulke broden opkan want ze wegen wel 700 gram per stuk, schat ik zo.

lieve groetjes,

Yolanda

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hallo Gijsbert,

Leuk dat je zo genoten hebt van TuinTirades de afgelopen maanden. Altijd fijn om te horen.

Dit brood is echt supersnel en makkelijk te maken. Heb aan vele vrienden en bekenden het recept gegeven en men is reuze enthousiast. Vers zelfgebakken brood is natuurlijk ook heerlijk, vooral als het je geen uren en uren de tijd kost.

Anoniem zei

Fijn dat je nu weer wat kan posten en hopelijk breken er betere tijden aan,want ik begrijp dat het nog niet voorbij is,ow haha zijn ze zo zwaar,maar ik heb wel altijd reuze trek hoor!liefs Joke.

BELLA zei

Ook ik heb onlangs uw blog ontdekt en heb met volle teugen genoten vd oude posts. Fijn dat u terug bent! Ik blijf volgen!
Van een beginnende tuinliefhebber, Veel Hartelijks uit Rotterdam
Bella